תרפיית טריגר פוינט

זוהי שיטת טיפול מערבית המתבססת על טכניקה מדויקת המטפלת בשרירים התנועתיים וברקמות הרכות ומתבטאת בלחיצות ממוקדות על הנקודות העצביות בשרירים במטרה לנטרל את הנקודות המעוררת כאב.

נטרול הנקודות מפחית משמעותית את הכאבים ומשפר באופן ניכר ומיידי את טווחי התנועה.

"נקודה מעוררות כאב" – Trigger points (נמ"כ) הינה, בפועל רקמה דלקתית ה"כלואה" ברקמת פסיה (רקמת החיבור) "מקוצרת" וחסרת חמצן  אשר משבשת את תפקוד הצמתים העצביים הפזורים על-פני סיבי השרירים.

הטיפול בכאב נעשה באמצעות טכניקה מיוחדת שנועדה לעורר זרימה של חמצן לשריר ובכך להרגיע את הכאב.

היסטוריה

Trigger points therapy – פותחה והופצה לראשונה ע"י הרופאים וחוקרים האמריקאים ז'אנט טרוול ודייויז סימונס אשר תודות למחקרם המעמיק נמצא הסבר לתופעות כאב ייחודית המוגדרות Myofascial pain syndrome MP " תסמונת כאבי השרירים" היוצרת "נקודות מעוררות כאב" Trigger points אשר ייחודן בכך שהנן מקרינות כאב, גם לאזורים מרוחקים בגוף בנוסף לכאב המקומי.

אופן הטיפול

בשלב הראשון מתבצע תשאול ואבחון לזיהוי הבעיה ולמיקום נקודת הטריגר.

ישנן מספר טכניקות טיפוליות לטריגר פוינט המבוססות על טיפול מנואלי להפחתת הכאב וגם לחיזוק ולמתיחת שרירים המיועדים להחזרת התפקוד לרקמה השרירית.

האחת היא לחץ איסכמי: בשיטת טיפול זו, לוחץ המטפל לחיצה קצרה בחוזק מתאים על הנקודה הכואבת, ולאחר מכן משחרר את הלחץ. כתוצאה מהלחץ מופסקת זרימת הדם לנקודה הכואבת (איסכמיה) ועם השחרור מתרחשת עלייה משמעותית בזרימת הדם לשריר.

השנייה היא הגמשת הרקמה השרירית: טכניקות טיפול ברקמה רכה הכוללות , הגמשה של הרקמה, והמרצת זרימת הדם המובילות להקלה בכאב. והחזרת הגמישות לרקמה השרירית.

ישנם שני סוגי נקודות מעוררות כאב: נמ"כ אקטיביים (פעילים): מאופיינים בכאבים החזקים שהם גורמים. נמ"כ לטנטיים (חבויים): נוצרים באזורים אחרים בשרירים ובשרירים עמוקים, והם גם האחראים על שימור פתולוגיות וכאבים כרוניים. ייחודן הוא שהן מסוגלות להישאר 'רדומות' במשך כל הזמן בלי לעורר כאב, עד שמעוררים אותן.

באמצעות תרפיית  הטריגר פוינט ניתן  לאתר ולטפל בנקודות מעוררות כאב הגורמות לירידה בתפקודי השרירים, לכאבים אקוטיים וכרוניים ולהקרנות כאב לאזורים נרחבים בגוף.

הטיפול בנמ"כ מתבסס על העיקרון של החזרת תפקוד שריר למצב נורמאלי תוך 4-5 טיפולים (10-14 ימים). דינמיות הטיפולים משתנה בהתאם לפתולוגיה, עוצמתה ובמשך קיומה.

טיפול בשלב מוקדם על ידי מטפל המוסמך בעיסוי רפואי בשיטת טריגר פוינט – יחסוך את הפגיעה בשרירים נוספים ובאובדן טווחי התנועה במפרקים.

למי זה מתאים?

נקודות טריגר מאוד שכיחות בקרב האוכלוסייה. הן מתפתחות כתוצאה משחיקה, מליקויי יציבה, מדפוסי תנועה לא נכונים, משימוש יתר או מתיחת יתר של שרירים ועוד. למעשה, כל גורם למתח או לעומס על השריר, יהווה פוטנציאל להתפתחות נקודת טריגר.
ניתן לקשור את הממצאים לסגנון חיים ולמודעות עצמית. ככל שהאדם "מרגיל" את עצמו לסבול את הכאב, המצב יחמיר.. אנשים נוטים להרגיל עצמם לכאב, או לקחת משכך כאבים, שלמעשה מביא להקלת הכאב – אך לא פותר את הבעיה משורשה. במצב כזה, סביר שנגלה נקודת טריגר באזורים  שונים. שחרורם של נקודות אלו יספק את המענה המבוקש למטופל וישפר את איכות חייו.

הטיפול בנמ"כ מפחית משמעותית את הכאבים, משפר באופן ניכר ומידי את טווחי התנועה, מעודד את מצב הרוח, יעיל מאד בטיפול בכאבים כרוניים ולא פחות חשוב – קצר מועד.

הזמן עכשיו טיפול